☩Једно органско схватање народа као што је наше, има и своје органско схватање улоге женe
у народу. Ово опет извире из историје српског народа и схватања
која су изражена у народним умотворинама, а највише у српско-народној песми. Позив
и снага жене леже у оданости и привржености кућном слемену. Ако човеку припада домаћинство, онда жени припада
домовинство.
Домовинство значи: трудна и радосна брига за прву домовинску и народну ћелију, одакле
народ и народни дом ничу и расту: за породицу. Жена је, тако да кажемо, семе у семену
народне заједнице, — народни котиледон. Што је она у ужем, породичном дому, то је
она и у великој народној породици, — у Домовини.
Погрешно је мислити да са материнство
жене исцрпљује у најужем породичном кругу. Материнство прожима, носи и надахњује целу отаџбину. Жена-мајка је и жена-супруга. Материнство
и супружништво су две моћне жиле куцавице којима жена своју снагу срца и духа уноси
у целину народнога живота. Она, жена, утиче и на политички живот. Те још како! Жена
пре свега формира у сину будућег националног
борца.
И то формира оно што је најпресудније: његов корактер, његов унутрашњи живот, његов
морал. Жена не рађа само физички, она рађа и духовно. Она је духовним уобличавањем
свога сина унапред одредила не само животни став свога сина, већ и његово родољубље.
А преко родољубља и политичку делатност сина. У колико је великих људи, у колико
је тек великих државника живела и делала, целог њиховог живота, — мати. Жена утиче
и на свог мужа: Без жене нема ни домаћинства, ни мужанства. А нема ни политичког
живота. Онај човек који је осетио сву снагу, топлину, лепоту и нужност породичног
гњезда, који је доживео ред и склад под својим кровом, који је увидео неразрушиви
прстен породичног живота и целу незаменљивост породичних радости и дужности, онај
који је, просто речено, сазнао и увидео потребу брига, старање и обавеза супружника,
само тај може схватити отаџбину као народни дом, народ као велику породицу. Само
се он може за њих везати неразорним везама љубави и пожртвовања, са уверењем да
ће му они пружити животну радост и смисао постојања. Да ли је то мало? Више него
што се мисли, а нарочито више него што жена одгајена у духу еманципационих учења мисли и очекује.
Ова жена тражи нешто немогуће: тражи да буде муж, да репрезентује начело мужевности,
које јој по Божијем назначењу и природи не припада. Њој то није у назначењу. Тражи мање него што има,
јер се, примајући туђе бреме, мора одрећи дужности, које су истовремено и њена највећа
снага. И жена може, треба и мора да се бори за политичке идеале. Она у тој борби
има своје посебне методе, свој посебни језик, свој посебни делокруг. Например: Она
ће, кад и где затреба, бити верна и издржљива као Пенелопа за својим малим и великим
домовинским разбојем, док јој је муж у борби, у политичкој борби. Она ће као мајка
Јевросима,
у
најтежим и најпресуднијим политичким приликама као што је крупно
политичко питање „на коме је царство“ захтевати да Правда торжествује. Она ће
као Батрићева сестра из „Горског Вијенца“
херојски
опевати, па и умрети, у духу свог великог сестринства, за погинулим братом. Погинулим
у политичкој борби! Она ће као Косовка Девојка видати ране на свим Косовима. Видати
и извидати! Из извиданих рана понићи ће нова спасоносна снага.
Опет политичка улога! Она ће као мајка Југовића рађати и одгајивати јунаке, па ма
од туга за њима пресвисла... Она ће вести јефимијске везове... Она ће, кад треба,
бацити и преслицу... Све сама политичка улога, оплемењена и подигнуте до херојских
израза.
Јелена Милосављевић
Нема коментара:
Постави коментар
Уредништво блога задржава право да недоличне коментаре не објави или уклони.